Atena 🏛

30 martie – 1 aprilie 2019

Atena, cea mai veche capitală europeană, are la baza formării sale o legendă, care sună în felul următor:

Zeița Atena și zeul Poseidon își doreau, fiecare, ca orașul cu pricina să le poarte numele. Așa că s-au întrecut în a oferi locuitorilor cadouri care aveau să decidă cine va fi câștigătorul. Poseidon, folosindu-și tridentul, a dat naștere unui izvor cu apă sărată, iar Atena a creat un măslin – simbol al prosperității și al păcii. Se pare că măslinul a avut întâietate și a fost aleasă cea din urmă, orașul primind numele Atena.

Primul contact cu Atena

Trebuie să recunosc că primele minute, cele în care autobuzul dinspre aeroport ne-a lăsat în oraș, nu au fost cele mai încântătoare. Poate la această impresie au contribuit foarte mult mașinile vechi, zgomotoase de altfel, vântul puternic, aerul îmbâcsit și service-urile auto și moto prezente la fiecare colț de stradă.

Pe de altă parte, primul aspect plăcut, care m-a urmărit pe tot parcursul city break-ului, a fost diversitatea florei. Poate nu e ceva așa ieșit din comun, dar pe mine portocalii și lămâii m-au cucerit instant. M-a bucurat prezența petelor portocalii în decorul dezolant, la prima vedere.

Dar, pentru că nu e indicat să tragem concluzii pripite, Atena ne arătă că se poate și altfel. La scurt timp, părerea are să mi se schimbe cu 180 de grade.

Ajungem la cazare în mai bine de 30 de minute, unde intrăm în contact cu primii greci, gazdele noastre. Foarte primitori, ne invită să ne lăsăm bagajele, dacă dorim, căci check in-ul se va face abia în câteva ore.

Părăsim incinta cazării și realizăm că de aici începe zona centrală, dovadă fiind prezența oamenilor într-un număr mai mare în comparație cu restul orașului, semi-pustiu la acea oră. Apropiindu-ne de centru, suntem izbiți de diverse mirosuri, iar apoi ni se afișează „agora” (piața), nu cea antică, cea de toate zilele.

Elemente esețiale de remarcat: graffiti & pisici (doar se învecinează cu Turcia)

Prețuri

Prețurile în Atena nu diferă cu mult de cele de la noi. Când vine vorba de mâncare, spre exemplu, există localuri și terase pentru toate buzunarele. De reținut că porțiile pot fi considerabile! Nu mai vorbesc de ospitalitatea celor ce te servesc. Avem norocul de a întâlni doar greci cumsecade. Făcând o comparație cu Istanbulul, pot spune că aici nu ne-a agasat nimeni în timp ce eram în trecere pe lângă vreo zonă comercială. Atunci când am fost interesați de ceva anume, ni s-au adresat în cel mai politicos mod.

Ca să fiu mai explicită, în ultima seară, am ieșit la una dintre multele terase cochete din apropierea ruinelor. După ce ne-am bucurat de o masă ca la carte, mândrii că am comadat doar o porție, din care am mâncat împreună pe săturate (și am mai hrănit și vreo 2 pisicuțe adorabilo-agresive care cerșeau cu ochi mari pe sub masă), am achitat și ne-am ridicat să plecăm. Chelnerul, un tip care s-a arătat prietenos și pregătit să ne binedispună din prima clipă, ne-a întors din drum, rugându-ne să ne așezăm, căci mai urmează ceva din partea casei. Mirați și cu zâmbetul pe buze, ne-am reîntors la masă, unde am primit în cel mai scurt timp, două prăjituri cu nucă și un fel de vin fiert, îndulcit cu miere. Genul acesta de gesturi îți fac ziua mai bună!

Când vine vorba de dulciuri, înghețata este o alegere bună, mai ales dacă optezi să o cumperi de la DaVinci Artisan Gelato. De asemenea, e greu să fi intrat în gelateria Hans & Gretel și să nu fi fost cucerit de decorul sugestiv.

Aș fi vrut să surprind și căpșunile uriașe de la care nu m-am putut abține, dar cine stătea să mai scoată telefon într-un așa moment de încântare?

În ceea ce privește cetetatea și toate atracțiile enumerate mai sus, prețurile variază în funcție de alegerile tale și de promoțiile sezoniere. Poți opta să achiziționezi câte un bilet la fiecare dintre atracții, în condițiile în care să zicem că nu vrei să le vizitezi pe toate. Aici, biletul variază între 6-10 €. Sau poți cumpăra un abonament care să-ți permită accesul la toate, valabil o săptămână, care costă 30€. Apar și avantaje pentru studenți: nu știu dacă doar pentru o perioadă sau în permanență, dar studenții europeni au intrare gratuită, iar ceilalți au reducere 50%.

Notă: Am catalogat măsura în care recomandăm noi anumite locuri. Veți găsi explicațiile în paragrafele ce urmează. Motivul pentru care etichetăm mai slab unele atracții este datorat faptului că ele pot fi vizualizate din exterior, fără a intra în incinta lor. Astfel:

🍊-nu merită cu-adevărat;

🍊🍊-ne-a plăcut;

🍊🍊🍊-nu părăsi orașul până nu vezi asta!

Partea turistică a Atenei este de-a dreptul fascinantă! Aceasta se împarte în mai multe zone precum Acropola, Areopagul, Piața Romană și încă câteva temple importante. Trebuie să știți că toate acestea sunt foarte apropiate, așa că nu este necesar transportul în comun pentru a vă deplasa de la una la cealaltă. Mai mult de atât, programul de vizită este foarte permisiv, fiind cuprins între orele 08:00-20:00 sau 08:00-16:00, în fiecare zi.

Areopagul 🍊🍊

Areopag – este denumirea unui deal, situat aproape de Acropolă. Numele acestuia provine de la organul și consiliul suprem de judecată din Atena antică. În timpul zilei, curenții de aer sunt puternici sau cel puțin în momentul vizitei noastre așa au fost, cu atât mai rău cu cât stâncile sunt foarte alunecoase.

Acropola 🍊🍊🍊

Acropola este un ansamblu de temple, palate și statui, situate pe vârful unei coline. Odată ce intri în incita acesteia, te simți foarte mic în comparație cu imensitatea construcțiilor.

Platoul imens oferă o priveliște de ansamblu asupra capitalei elene. Cu atât mai simpatici sunt turiștii, vorbind ca la Turnul Babel, majoritatea purtând pe cap coroane de lauri aurite, achiziționate de la numeroasele tarabe din Agora.

Odeonul lui Herodes 🍊🍊

Odeonul lui Herodes a fost construit în anul 161 d.H., de către filozoful cu același nume, în memoria soției sale. În incinta acestuia se desfășurau piese de teatru și concerte, având o capacitate de 5000 de spectatori (ceva mai puțini decât la un eveniment ca „Untold”, dar încă impresionant pentru acea vreme).

Agora Romană 🍊

Ce ne atrage atenția aici este „Turnul Vânturilor”, care servea drept ceas, considerat cea mai veche stație meteorologică din lume.

Pont: În cazul în care nu ai achiziționat un abonament, precum cel despre care vorbeam mai sus, noi zicem că la fel de bine se poate observa Agora Romană din afara gardului.

Templul lui Hefaistos 🍊🍊🍊

Se crede că este cel mai bine conservat templu antic grecesc și poartă numele zeului focului. Ce e amuzant e că noi descoperim acest loc cu 20 de minute înainte să luăm autobuzul spre aeroport. Căscăm gura încântați și ne dorim să petrecem mai multe minute aici. Cum să nu-ți placă o altă grădină cu clădiri impresionante și multe flori?

Templul lui Zeus 🍊

Era considerat cel mai mare templu al Greciei Antice, dedicat lui Zeus, Regele Olimpului. Din cele 104 coloane originale, s-au păstrat doar 16, ultimul fiind doborât în timpul unei furtuni în anul 1852.

La fel ca în cazul Agorei Romane, și Templul lui Zeus poate fi observat din exterior. Noi am petrecut așa mult timp explorând dealurile din apropiere, încât am ratat programul în care aveam acces la acesta. Dar, după cum se poate vedea, perpectiva de la Acropolă și din spatele gardului este ofertantă.

Dealul Lycabettus este cel mai înalt punct din Atena. Accesul spre vârf se face traversând pădurea de la baza acestuia. Ajungem aici abia seara. După urcarea câtorva serpentine, dăm de o biserică, unde se desfășoară slujba. Nu ajungem până în vârf, unde o altă biserică se ridică deasupra orașului. Ne oprim să admirăm priveliștea.

Un alt cadru în care s-au sincronizat bine temperatura plăcută de seară și cerul enigmatic, a fost Academia Atenei. Poate acesta a fost momentul în care mi-am spus că vizita mea aici se va mai repeta.

Grădina Națională 🍊🍊🍊

O grădină în adevăratul sens al cuvântului. Palmierii gigantici de la intrare susțin acest fapt. Am apreciat lipsa unei suprafețe pavate, care îți face evadarea din oraș mai reală. Vegetație în floare cât cuprinde, ba chiar dăm și de păsări și animale foarte dornice de atenție.

Pe lângă citrice și cactuși, primăvara scoate la iveală o floră variată. De la macii de un roșu aprins și până la plăntuța cu un fel de tentacule strânse timid, toate completează decorul feeric. Iar locul perfect unde te poți bucura de ele este Dealul Filopappou. 🍊🍊🍊

Decidem că acesta e locul perfect în care trebuie să așteptăm apusul, așa că petrecem ultimele ore luminate ale zilei descoperind noi specii de plante, în liniștea „asurzită” doar de ritmul constant al unei tobe. Urcăm, stăm câteva ore și coborâm dealul auzind aceeași melodie plăcută, cântată cu patos de un grup de toboșari pe care îi admirăm la plecare.

Și tare bine îi mai șade Atenei scăldată în razele soarelui de sfârșit de martie!

Toate astea fac din Atena orașul ideal pentru o escapadă de câteva zile, mai ales într-un anotimp atât de ofertant precum e primăvara.

Așadar, Atena (turistică) mi-a imprimat un sentiment de relaxare și de bună dispoziție. Poate secretul ei constă în misterele de care e înconjurată sau poate totul se întâmplă pentru că e în strânsă legătură cu natura.Asta rămâne ca temă de dezbătut. Cred că imaginile au reușit să spună mai mult decât am reușit eu și cu siguranță, realitatea o face și mai bine.

Trebuie să mărturisesc că topul vacanțelor a cam fost dat peste cap de aceasta. Interesant, când te aștepți mai puțin, poți avea parte de reale surprize!